ابن ادریس بن ادریس. وی امیر و از ادارسۀ مغرب اقصی بود. در آغاز بسال 213 ه. ق. والی تکیباس و ترغه، از قبایل صنهاجه گشت، سپس به امر برادر خود محمد سرزمین هایی را که در تصرف دو برادر دیگرشان عیسی بن ادریس و قاسم بن ادریس بود، تصرف کرد و بدینسان سرزمین وسیعی را در تصرف خویش داشت و سرانجام بسال 220 ه. ق. در ’فج الفرس’ از بلاد صنهاجه درگذشت و جسد او به فارس حمل گردید. وی جد اشراف حمودی است که پس از بنی امیه بر اندلس حکومت کردند. (از الاعلام زرکلی از الاستقصاء و تاریخ ابن خلدون)
ابن ادریس بن ادریس. وی امیر و از ادارسۀ مغرب اقصی بود. در آغاز بسال 213 هَ. ق. والی تکیباس و ترغه، از قبایل صنهاجه گشت، سپس به امر برادر خود محمد سرزمین هایی را که در تصرف دو برادر دیگرشان عیسی بن ادریس و قاسم بن ادریس بود، تصرف کرد و بدینسان سرزمین وسیعی را در تصرف خویش داشت و سرانجام بسال 220 هَ. ق. در ’فج الفرس’ از بلاد صنهاجه درگذشت و جسد او به فارس حمل گردید. وی جد اشراف حمودی است که پس از بنی امیه بر اندلس حکومت کردند. (از الاعلام زرکلی از الاستقصاء و تاریخ ابن خلدون)
ابن عبدالله بدلیسی حنفی، ملقّب به حسام الدین. نام او را علی بن حسین نیز ذکر کرده اند. وی مفسر و صوفی بود و در سال 900 هجری قمری درگذشت. او راست: 1- جامع التنزیل و التأویل فی تفسیرالقرآن، در پنج جلد بزرگ. 2- شرح اصطلاحات الصوفیۀ قاشانی. 3- الکنزالخفی فی بیان مقامات الصوفی. (از معجم المؤلفین بنقل از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 1514. هدیهالعارفین بغدادی ج 1 ص 738)
ابن عبدالله بدلیسی حنفی، ملقّب به حسام الدین. نام او را علی بن حسین نیز ذکر کرده اند. وی مفسر و صوفی بود و در سال 900 هجری قمری درگذشت. او راست: 1- جامع التنزیل و التأویل فی تفسیرالقرآن، در پنج جلد بزرگ. 2- شرح اصطلاحات الصوفیۀ قاشانی. 3- الکنزالخفی فی بیان مقامات الصوفی. (از معجم المؤلفین بنقل از کشف الظنون حاجی خلیفه ص 1514. هدیهالعارفین بغدادی ج 1 ص 738)
ابن احمد دریدی، مکنّی به ابوالحسن. زبیدی نام او را نقل کرده و اصل او را از فارس دانسته است که در آن هنگام وراق بن درید والی آنجا بود. رجوع به معجم الادباء چ مارگلیوث ج 5 ص 81 شود
ابن احمد دریدی، مکنّی به ابوالحسن. زبیدی نام او را نقل کرده و اصل او را از فارس دانسته است که در آن هنگام وراق بن درید والی آنجا بود. رجوع به معجم الادباء چ مارگلیوث ج 5 ص 81 شود